A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
3
1.2
Türkiye’nin Çin’den ithalatında Türk ekonomisine yüksek katma değer
sağlayan kalemlerin belirlenerek ithalatın Türk ekonomisine en fazla
getiriyi sağlayacak şekilde planlanması
Türkiye’nin Çin’den yaptığı ithalat ekonomi üzerinde cari açığı arttırıcı bir yük
oluştururken, üreticilerin daha uygun fiyatlarla ara mamullere ulaşmasını
sağlayarak imalat sanayisinin rekabet gücüne katkıda bulunmakta ve aynı
zamanda tüketicinin de alım gücünü artırmaktadır. Dolayısıyla ticaret açığını
önlemek için korumacı önlemler almaktansa, ithalatın mümkün olduğunca
Türkiye ekonomisine yüksek katma değer sağlayacak, ekonominin
ihtiyaçlarına karşılık verecek şekilde yapılmasını temin etmek önem
kazanmaktadır. Türkiye’nin Çin’den ithalatında esas olarak ara mamul ithalatı
üzerine odaklanılması ve buradan alınan verimin yükseltilmesi için çalışmalar
yapılması gerekmektedir.
Türkiye, teknoloji kapasitesini yükseltmek için çaba göstermekte olan bir
ülkedir. Bu amaç doğrultusunda ülke içerisinde eğitim, araştırma geliştirme
ve inovasyona yönelik çalışmaların yanı sıra, yurt dışından yüksek teknolojili
içeren ara mamullerin ithalatı önem kazanmaktadır. Çin, son dönemlerde
düşük katma değer ve emek yoğun sektörlerden daha yüksek katma değerli,
sermaye ve teknoloji yoğun sektörlere doğru bir geçiş yapmaktadır. Bu
nedenle Türkiye’nin Çin’den ithalatında uzun vadeli bir vizyon oluşturarak,
Çin’in teknoloji alanında atılım yaptığı sektörlere odaklanması ve buralardan
ara mamul ithalatına ağırlık vermesi önem kazanmaktadır. Çin’in bu
bağlamda öncelikli olarak belirlediği sektörler, Çin’deki imalat kalite ve
kapasitesini artırmayı, imalat sürecinin her kademesinde teknolojiyi ön plana
çıkartmayı hedefleyen “Made in China 2025” programı çerçevesinde ortaya
konulmuştur. Söz konusu program kapsamında yer alan sektörlerdeki
gelişim, ülkemiz için kaliteli, teknoloji içerikli ve düşük maliyetli ara mamul
ithalatı için cazip kaynaklar oluşturacaktır.
1.3
Ticaret açığının telafi edilmesi ve Türk ekonomisine katma değer
sağlanması için Türkiye’nin Çin’den daha fazla yatırım çekmesi; bu
bağlamda yüksek potansiyel sunan sektörlere odaklanılarak bu
alanlarda karşılıklı fayda prensibi temelinde yatırım ilişkileri
oluşturulması
Türkiye, Çin sermayesinin son dönemlerde ilgi gösterdiği ülkeler arasında yer
alsa da, halen Çin’in Türkiye’deki yatırımları, bu ülkenin tüm dünyadaki
yatırımları arasında küçük bir yer tutmaktadır. Türkiye’deki Çin sermayeli
firmaların büyük bir çoğunluğu toptan ve perakende ticaret alanında faaliyet
göstermektedir. Bu firmaların tamamına yakını tüketici ürünlerinin Çin’den
Türkiye’ye ithal edilmesi ve Türkiye pazarındaki dağıtımına yönelik
çalışmaktadır. Ancak Türkiye için önemli olan Çin’den daha yüksek katma
değere sahip, Türkiye’nin sürdürülebilir ve yenilikçi üretime dayalı
kalkınmasına katkı sağlayacak yatırımları çekmektir.