İŞ DÜNYASI VE BÜYÜKELÇİLER ANKARA’DA BULUŞTU

DEİK, TİM VE TOBB, XIII. BÜYÜKELÇİLER KONFERANSI KAPSAMINDA İŞ DÜNYASI İLE BÜYÜKELÇİLERİ BİR ARAYA GETİRDİ

T.C. Dışişleri Bakanlığı ev sahipliğinde düzenlenen XIII. Büyükelçiler Konferansı kapsamında, T.C. Dışişleri Bakanlığı ile Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK), Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ev sahipliğindeki İş Dünyası ile Öğle Yemeği, 11 Ağustos 2022 tarihinde Ankara'da gerçekleştirildi. Yemeğe, T.C. Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, T.C. Ticaret Bakanı Mehmet Muş, DEİK Başkanı Nail Olpak, TİM Başkanı Mustafa Gültepe, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Büyükelçiler, DEİK İş Konseyi Başkanları ve iş dünyası temsilcileri katıldı.

Çavuşoğlu: "Her büyükelçinin hedefi Türkiye'nin ihracatını artırmak"

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu,küresel ticaretin zor bir süreçten geçtiğine dikkati çekerek, "Salgınla ortaya çıkan hem arz hem talep kaynaklı ekonomik kriz, tedarik zincirlerinin de kopmasıyla iyiden iyiye küresel düzeyde hissedildi. Yine salgın birçok ülkenin korumacı ticaret politikaları belirlemesine yol açtı. Türkiye bu ortamda ihracat odaklı bir ekonomik büyüme modeli takip ediyor. Çok büyük bir potansiyelimiz var" dedi. Türkiye'nin bölgesinde önemli bir lojistik ve üretim üssü olduğunu vurgulayan Çavuşoğlu, "Önemli pazarlara doğrudan erişimimiz var. Nitelikli bir iş gücüne, dinamik girişimcilere sahibiz. Ticaret Bakanlığımız öncülüğünde bu potansiyeli hayata geçiren politikalar izliyoruz" dedi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı yıllık 250 milyar dolar ihracata tüm girişimci, iş insanları ve ihracatçılar sayesinde ulaşılacağını aktaran Çavuşoğlu, Dışişleri Bakanlığı olarak ticaret diplomasisine dış politikanın tam merkezinde yer verdiklerini vurgulayarak, "Güçlü bir dış politika, güçlü bir ekonomiyle olur. Hepimiz bunun bilincindeyiz. Büyükelçilerimiz, ticaret diplomasisinde çok aktif bir rol oynuyor. Ayrıca arkadaşlarımız tüm dünyadan iş insanlarının sorunlarıyla ilgileniyor, herhangi bir ihtiyaç duyduğu zaman hemen yardımına koşuyor. Bizzat her firmamızın her iş insanımızın işini takip ediyor. Ticaret müşavirlerimizle yakın çalışarak, ekonomik iş birliği oluşturulması, yeni pazarlara giriş ve yasal altyapının tamamlanması için çalışıyoruz" dedi.

Türkiye'nin yurt dışında 255 temsilciliği bulunduğunu ve temsilcilik sayısı bakımından da dünyada ilk olduğunu belirten Çavuşoğlu, "Her bir büyükelçimizin bir hedefi var. Bulundukları ve akredite oldukları ülkeye yönelik Türkiye'nin ihracatını artırmak. Büyükelçilerimizle bir araya geldiğimiz zaman bu rakamları mukayese ediyoruz. Eğer bir artış yoksa ya da tatmin edici bir artış yoksa ya da bir önceki seneye göre istediğimiz seviyede artış yoksa onu masaya yatırıyoruz ve tekrar ivme kazandırmak için neler yapacağımızı, büyükelçilerimizle beraber Ticaret Bakanlığımızla değerlendiriyoruz, adımlarımızı atıyoruz" dedi.

Muş: "Uzak Ülkeler Stratejisi ile Türkiye markasının bilinirliğini artırmayı hedefliyoruz"

T.C. Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Kovid-19 salgını ve Rusya-Ukrayna Savaşı ile sınanan dünya ekonomisinin, lojistik, tedarik zincirleri, ham madde, gıda, enerji ve küresel enflasyon alanlarında derinleşen sorunlarla karşı karşıya kaldığını söyledi. Ticaret Bakanlığı olarak ellerindeki tüm politika araçlarını ülke ekonomisini kalkındırma hedefi doğrultusunda seferber ettiklerini vurgulayan Muş, "İhracatta ve ekonomik büyümede güçlü performansımızı sürdürmeye devam ediyoruz" dedi. İlk çeyrekte yüzde 7,3 büyüme kaydeden ülke ekonomisinin, 2022 yılında da güçlü büyüme trendini sürdürdüğünü gördüklerini söyleyen Muş, Ocak-Temmuz döneminde ihracatın yüzde 19,1 artarak 144,4 milyar dolar olduğunu belirterek, "Aynı dönemde dış ticaret hacmimiz ise yüzde 31 artarak 350,8 milyar dolara yükseldi. Her fırsatta söylediğimiz gibi ihracat, en önemli hedeflerimizden birisi ve Türkiye ekonomisinde büyümenin lokomotifidir. Bugün ihracat yapmayan ilimiz, ihracat yapmadığımız ülke bulunmuyor. Sayısı ve niteliği sürekli artan ihraç ürünlerimiz ile geleneksel pazarlarımızda yerimizi sağlamlaştırırken yeni pazarlardaki potansiyelden azami pay alma yönünde çaba içindeyiz" dedi.

"Uzak Ülkeler Stratejisi" ile ihraç ürünlerini dünyanın en uzak noktalarına ulaştırmayı ve Türkiye markasının bilinirliğini artırmayı hedeflediklerini aktaran Muş, "Bu anlayışla ülkemize 2 bin 500 kilometreden uzak mesafede bulunan ve ithalatından aldığımız payın yüzde 1'in altında olduğu 18 ülke, bir anlamda ticaret rotamızın yöneleceği yeni hedef pazarlar olacaktır. Strateji kapsamında, üzerinde çalışacağımız sonuç odaklı eylemleri hayata geçirirken elbette en önemli paydaşlarımız sizler, siz değerli hariciye teşkilatımız olacaktır. İhracata yönelik devlet yardımlarını bu anlayışla yeniden kurguluyor, ihracatçı firmalarımızın finansmana erişiminin kolaylaştırılması ve lojistik imkanlarının geliştirilmesine öncelik veriyoruz. 'Turquality' başta olmak üzere destek programlarımızdan yararlanan şirketlere yönelik bazı iyileştirmeler öngörüyor, sistemin daha sade ve işlevsel olmasını hedefliyoruz. 2021 yılında genel ihracatımızdan yüzde 1,3 pay almış olan e-ihracatın, yeni destek mekanizmaları ve eylem planları ile 2025 yılı itibarıyla genel ihracat içindeki payının en az yüzde 3-5 aralığına ulaşmasını, 2030 yılına gelindiğinde ise yüzde 10'luk paya erişmesini hedefliyoruz" dedi. Ulusal ve uluslararası gelişmeleri de dikkate alarak kapsamlı, yenilikçi ve esnek bir Hizmet İhracatı Destek Program Paketinin  oluşturulduğunu belirten Muş, büyükelçileri, temel ekonomik gösterge ve hedeflerin nihayete erimesine en büyük desteği verecek yol arkadaşları olarak gördüklerini söyleyerek, "Bu yılki 250 milyar dolarlık ihracat hedefine sizlerin de katkısıyla ulaşmak istiyoruz. Yılın ikinci yarısında gözlemlediğimiz dünya ekonomisindeki yavaşlamanın bizim rakamlarımıza da yavaş yavaş yansımaya başladığını görüyoruz. Biz her şeye rağmen 250 milyar dolarlık hedefin gerçekleşebileceğine inancımızı koruyoruz" dedi.

Olpak: "Türkiye'yi dijital teknolojiler merkezi haline getirmek birinci önceliğimiz"

DEİK Başkanı Nail Olpakise, 37 yıldır, gönüllülük esasıyla dünyanın dört bir yanında ülkenin ticari diplomasi bayrağını taşımaya devam ettiklerini söyledi. Olpak, "İş dünyamızın kuzey yıldızı DEİK'in gönüllü elçiler gibi çalışan iş konseylerinin sayısı, Paraguay'ın eklenmesi ve Liberya ile Botsvana'nın kurulma kararıyla 151'e ulaştı. Bunlardan 143'ü ülke iş konseyi, 7'si sektörel ve biri de diasporamız için Dünya Türk İş Konseyi" dedi.  Öğle yemeği öncesinde İş Konseyi Başkanları ve Büyükelçilerle 7 ayrı salonda toplantı düzenlediklerini söyleyen Olpak, bu toplantılarda, Latin Amerika için iş dünyasının iletişim faaliyetlerinin artırılması ve Serbest Ticaret Anlaşmaları (STA) yapılmasını, Avrupa için Yeşil Mutabakat'ın gündemde olduğu inşaat alanında 3'üncü ülkelerde iş birliği ve dijital dönüşümde KOBİ'lerle iş birliğinin dile getirilen hususlar arasında yer aldığını anlattı.

Balkanlar'da turizm ve tarım konularının da toplantıda ele alındığı bilgisini veren Olpak, Orta Doğu ve Körfez bölgesinde yeni STA'lar, daha fazla ikili görüşmeler ve oradaki sanayi sektörünün çeşitlendirilmesinde Türk firmalarının katkıları gibi konuların değerlendirildiğini bildirdi. Olpak, ABD ve Almanya ile sürdürülen stratejik iletişim çalışmalarına önem verdiklerini ve diğer ülkelerle de bunu yaygınlaştırmaya çalıştıklarını belirterek, "BAE ve Suudi Arabistan ile ilişkilerimizin normalleşmesiyle, kaybettiğimiz dönemi de kazanma gayretindeyiz. Rusya-Ukrayna Savaşı'nın etkileri, ortak gündemimiz. En büyük ticaret açığımız olan Asya-Pasifik Bölgesi ana başlıklarımızdan birisidir. Küresel salgınla beraber tüm dünyada öne çıkan dijital dönüşüm sürecine uyum sağlamak ve öncülük etmek için Dijital Teknolojiler İş Konseyimizi kurduk. Türkiye'yi bir dijital teknolojiler merkezi haline getirebilmek birinci önceliğimiz. Değişen, dönüşen, dijitalleşen ve rekabetçiliğin gittikçe daha da arttığı bir gelecek bizleri bekliyor. Baş döndüren bu dünyada başarı, erişilen bir nokta değil, sürekli devam eden bir yolculuk" dedi.

Gültepe ise, "Güçlü diplomatik ağ, ticaretimizin önünü açıyor"

TİM Başkanı Mustafa Gültepe ise, iletişim ve ulaşım teknolojilerinin sunduğu imkanlara rağmen, uluslararası ticarette bilgi asimetrisinin varlığını sürdürdüğünü söyledi. Türk ihracatçıların faaliyet gösterdiği pazarlarda karşılaştığı bu engeli dış misyonlar sayesinde daha rahat aştığına dikkat çeken Gültepe, "İhracatçılar olarak şunu biliyoruz ki güçlü bir diplomatik ağ, ticaretimizin önünü açıyor. Türkiye şu anda, 253 dış temsilciliğiyle en çok dış temsilciği olan 4'üncü ülke konumunda. 2008-2016'da büyükelçilik açtığımız 39 ülkeye ihracatımızın ortalama yüzde 27 arttığını görüyoruz. Diplomatik misyonlarımızın, ticaretimize doğrudan katkısının yanında, hariciyemizin diplomatik kazanımları, hem ülke imajımızı güçlendiriyor hem de ihracatçılarımıza iş yapma kolaylığı sağlıyor" dedi. Türkiye'nin Brand Finance 2022 Küresel Yumuşak Güç Endeksi'nde 27 basamak birden atlayarak 22'nci sıraya yükseldiğini belirten Gültepe, bu başarıda emeği olan ihracatçıları kutladı. Gültepe, küresel ekonomide ve güvenlikte endişelerin arttığı bir döneme girildiğine işaret ederek, "Bu dönemde, ticarette oluşabilecek aksaklıklara karşı, her daim yanımızda olan büyükelçilerimizle ihracat ailemizin yakın çalışmasının devam etmesinin faydalı olacağı kanaatini taşıyorum. Benzer şekilde, ihracatçılarımızın geliştirdiği ticari ilişkilerin, jeopolitik risklerin arttığı bu dönemde dış politikamızın elini güçlendirecek bir niteliğe sahip olduğuna inanıyorum" değerlendirmesinde bulundu.

Hisarcıklıoğlu:"Büyükelçilerimiz, ülkelerden alacaklarımızı, sıkıntılarımızı takip ediyorlar"

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu,Türkiye'nin uluslararası ilişkiler alanında çok büyük mesafeler kat ettiğini söyledi. Yurt dışında da aktif çalıştıklarını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, "Bu sayede, girişimcilerimizin dışa açılma sürecine destek veriyor, işletmelerimizin ihracata ve küresel yatırımlara yönelmelerini sağlıyoruz. Yurt içinde ise iş ve yatırım ortamını iyileştiren faaliyetlerde, mesleki eğitimde, lojistikte, KOBİ'lerin finansmana erişiminde öncü rol oynuyoruz. Girişimciliğin özendirilmesini, özellikle kadın girişimciliğin yaygınlaştırılmasını sağlıyoruz." dedi. Göreve yeni başladığında Kahramanmaraş'ta dönemin ABD Başkonsolosu ile ticarete ilişkin diyaloğunu paylaşan Hisarcıklıoğlu, Türk büyükelçilerinin son yıllarda ticari konularda çok yardımcı olduklarını anlatarak, "Bugün artık kapılarından içerisine giremediğimiz iş dünyası olarak büyükelçilerin sonuna kadar kapıları açık. Hepsinin yüzü güler yüzlü ve iş dünyasının işini nasıl çözeceklerine katkı veriyorlar. Türk iş dünyası adına ihalelerimizi takip ediyorlar. Öteki taraftan alacaklarımızı, sıkıntılarımızın hepsini takip ediyorla" dedi. Hisarcıklıoğlu, 1960'larda yarım kalan bir hayal olan yerli ve milli otomobil konusunda da öncülük ettiklerini belirterek, "5 değerli temsilciyi yanımıza alarak yola çıktık ve yine ilk defa IP hakları ülkemize ait bir elektrikli arabanın fabrika açılışını 29 Ekim'de Sayın Cumhurbaşkanımız ile Gemlik'te yapacağız. Büyükelçilerimizin de bu araçlardan istediğini biliyorum. İnşallah DMO üzerinden ihtiyaçlarını karşılayacağız" dedi.

Açılış konuşmalarının ardından, T.C. Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu ve T.C. Ticaret Bakanı Mehmet Muş, iş dünyası temsilcileri ile Büyükelçilerin sorularını yanıtladı.

İş Dünyası ile Öğle Yemeği öncesinde, DEİK İş Konseyleri Buluşması, Büyükelçiler ve İş Konseyi Başkanlarının katılımıyla gerçekleştirildi. DEİK İş Konseyleri Buluşması, Hayat Holding, Tosyalı Holding, Acarsan Holding, Cronimet, Hepa ve 77 İnşaat sponsorluğunda düzenlendi.