TÜRKİYE-MACARİSTAN EKONOMİK VE TİCARİ İLİŞKİLER NOTU

Türkiye-Macaristan Ticari İlişkileri

1998 yılında yürürlüğe giren Türkiye-Macaristan Serbest Ticaret Anlaşması ile 2001 yılı itibariyle iki ülke arasındaki sanayi ürünleri ticareti tamamen liberalize edilmiştir. 2001 yılı sonrasında ikili dış ticaret hacmi yaklaşık beş kat artış kaydederek 2006 yılı sonunda 1.8 milyar dolara ulaşmıştır. İkili ticaret hacminin 2007 yılı sonunda 2 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. Dış ticaret hacmindeki artış ağırlıklı olarak Macaristan lehine seyrini sürdürmekte ve ihracatın ithalatı karşılama oranı %49-60 aralığında gerçekleşmektedir.

2006 yılı itibariyle Türkiye’nin toplam ihracatında Macaristan’ın payı binde 6, ithalatında ise binde 9’dur. Bu rakamlar, ikili dış ticaret rakamlarının mevcut potansiyeli yansıtmadığını göstermektedir.

Türkiye’nin Macaristan’a ihracatında başlıca kalemleri otomotiv ve yan sanayi, elektrikli makinalar, hava taşıtları, kazanlar, makinalar, demir-çelik eşya, plastikler, örme giyim eşyası ve pamuk oluşturmaktadır.

Türkiye’nin ithal ettiği ürünlerde ise elektrikli makinalar, plastikler, kazanlar, makinalar, organik ve inorganik kimyasallar ve otomotiv ve yan sanayi ürünleri başlıca kalemlerdir.

İşbirliği İmkanları

Türkiye ile Macaristan arasında aşağıdaki alanlarda ticari işbirliği imkanları olduğu düşünülmektedir:

- Sanayi ekipmanları
- Tarım ve gıda ürünleri
- Otomotiv ürünleri ve motorlu taşıtlar
- Tekstil ve deri

Ticaret İlişkilerinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar:

AB üyeliği ile Macaristan’daki mevzuat, AB mevzuatına uyumlaştırılmıştır. Halen yeni düzenlemeler yapılmaktadır. Ticari, ekonomik ve mali alanlarda uygulanmakta olan mevzuatın karmaşıklığı yatırımcılar için bir dezavantaj olabilmektedir.
Macar tüketicisinin bilinçli ve ortalama gelir seviyesi batı standartlarının altındadır. Bu nedenle tüketiciler kaliteli ama ucuz ürünlere yönelmektedirler. Macaristan pazarında kalıcı olabilmek için firmalarımızın uzun vadeli bir pazar stratejisi  izlemeleri ve AB ürün  kalite, güvenlik ve standartlarına  uymaları gerekmektedir.

Türk tekstil, konfeksiyon ve deri sektörlerinin Macaristan pazarına markalı ürünlerle girmeleri avantaj sağlamaktadır
Macaristan pazarı küçük bir pazardır, ithalatçıların talepleri de pazar nispetinde küçük olmaktadır. Bu da maliyetlerin yüksek olmasına neden olmaktadır. Bundan dolayı ihracatçılarımız Macar pazarına ihracatı tercih etmemektedirler. Macar ithalatçılar da Türk ürünlerini Almanya, Avusturya gibi ülkelerden tedarik etmektedir. Türk ihracatçıları, Macaristan’daki toptan satış ve distribütörlük sistemleri yolu ile ve ülkede kendilerine depolama imkanları yaratarak, ülke taleplerini zamanında ve uygun maliyette karşılayabilirler. Macaristan, lojistik ve dağıtım alanında iyi bir altyapıya sahip olması bu olanağı kolaylaştıracaktır.

Macaristan’da özel sektör genellikle sermaye birikimi az, küçük ölçekli firmalardan oluştuğundan ithalatçılar ek maliyet getirmesi nedeniyle genelde akreditifle çalışmayı tercih etmemektedirler.

Macaristan’da hizmet veren bir Türk bankası bulunmamakla beraber, Türkiye Halk Bankası’nın Volksbank Hungary Rt.’de % 10 civarında bir hisseye sahip olması nedeniyle anılan Bankada Türk masası bulunmaktadır.