ASYA YÜZYILINDA EJDER & HİLÂL - page 22

A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
18
Yukarıda sıralanmış olan endüstriyel ürünler ve kimyasallarda da Türkiye’nin
Çin’e ihracat potansiyeli buluyorken, B Grubu’ndaki diğer ilgi çekici bir ürün
grubunu da mobilyalar oluşturmaktadır. Çin, halen dünyanın en büyük
ihracatçısı olmasına rağmen, ülkede gelişen orta kesimin tüketim tercihleri
doğrultusunda ithal mobilyaya talebi de artırmaktadır. Türk mobilya sektörü,
bir süredir bu talebe karşılık vermeye başlamıştır. Halen Çin’in tüm dünyadan
mobilya ithalatı yılda ortalama % 7 oranında büyürken, Türkiye’nin Çin’e
mobilya ihracatı yılda ortalama % 44 oranında artmaktadır. Buna karşılık
Türkiye’nin yıllık 787,7 milyon dolar hacminde olan mobilya ihracatının
sadece binde 2’si Çin’e gitmektedir. Tüm bu veriler, Türk mobilyaları için
Çin’de geniş bir alan olduğuna işaret etmektedir.
Çalışma kapsamında yapılan hesaplamalara göre 20 ürün pozisyonu, C Grubu
için belirlenen kriterlere uymaktadır. Bunlar Türkiye’nin Çin’e ihracatında 1
milyon dolar ve üzerinde yıllık hacme sahip, ancak Helmers-Pasteels’in
metodolojisine göre % 50’nin altında ticaret potansiyeli sunan, buna karşılık
Çin’in dünyadan alımlarının yılda % 10’un altında artırmakta olduğu
ürünlerdir.
C Grubu Türkiye’nin güçlü hâlihazırda yüksek bir ticaret hacminin olduğu,
ancak Türk ürünleri için Çin pazarının büyük ölçüde doygunluğa ulaşmış
olmasına rağmen, Çin’in toplam ithalatının hızlı bir şekilde artması nedeniyle
katma değer artırıcı çalışmalarla ihracatın artırılabileceği ürün gruplarından
oluşmaktadır.
Tablo 4. C Grubu’ndaki Ürünler
1.
Bakır cevherleri ve zenginleştirilmiş bakır cevherleri
2.
Kıymetli metal cevherleri
3.
Tabii boratlar ve bunların konsantreleri, tabii borik asit
4.
Dokunmuş halılar ve dokumaya elverişli maddelerden diğer yer kaplamaları
5.
Demir veya çelikten ısıtması elektrikli olmayan merkezi ısıtmaya mahsus
radyatörler, aksam ve parçaları
6.
Yatak çarşafları, masa örtüleri, tuvalet ve mutfak bezleri
7.
Kadınlar ve kız çocuklar için takım elbiseler, takımlar, ceketler, blazerler,
elbiseler, etekler, pantolon etekler, pantolonlar, askılı ve üst ön parçalı
tulumlar, kısa pantolonlar ve şortlar
8.
Ev veya çamaşırhane tipi yıkama makinaları (yıkama ve kurutma tertibatı bir
arada olanlar dâhil)
9.
Tişörtler, fanilalar, atletler, kaşkorseler ve diğer iç giyim eşyası (örme)
10.
Kazaklar, süveterler, hırkalar, yelekler ve benzeri eşya (örme)
11.
Kakao içermeyen şeker mamulleri (beyaz çikolata dahil)
12.
Kürkten giyim eşyası ve aksesuarı ve kürkten diğer eşya
13.
Kadınlar ve kız çocuklar için takım elbiseler, takımlar, ceketler, blazerler,
elbiseler, etekler, pantolon etekler, pantolonlar, askılı ve üst ön parçası olan
tulumlar, kısa pantolonlar ve şortlar (örme) (yüzme kıyafeti hariç)
14.
Makarnalar, kuskus
15.
Külotlu çoraplar, taytlar, kısa ve uzun konçlu çoraplar, soketler (varis çorapları
dâhil) ve patik şeklinde çoraplar (örme)
16.
Reçeller, jöleler, marmelatlar, meyve veya sert kabuklu meyve püresi, meyve
veya sert kabuklu meyve ezmeleri
17.
Erkekler ve erkek çocuklar için gömlekler
18.
Kadınlar ve kız çocuklar için bluzlar, gömlekler ve gömlek-bluzlar
19.
Plastikten sofra eşyası, mutfak eşyası, diğer ev eşyası ve sağlık veya tuvalet
eşyası
20.
Ambalaj için torba ve çuvallar
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...54
Powered by FlippingBook