A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
19
Tablo 4’te C Grubu’nda yer alan ürünler Türkiye’nin söz konusu pozisyonlarda
Çin’e yaptığı ihracatın hacmine göre çoktan aza doğru sıralanmışlardır. Bu
listeyi ana başlıklar altında aşağıdaki şekilde sınıflandırmak da mümkündür:
C Grubu
Tekstil ve giyim
ürünleri
Gıda
ürünleri
Makineler
Tabii Kaynaklar
Yatak çarşafları, masa
örtüleri, tuvalet ve
mutfak bezleri
Kakao
içermeyen
şeker
mamulleri
Demir veya çelikten
ısıtması elektrikli
olmayan merkezi
ısıtmaya mahsus
radyatörler
Bakır cevherleri ve
zenginleştirilmiş
bakır cevherleri
Kadınlar ve kız çocuklar
için giyim ürünleri
Makarnalar,
kuskus
Ev veya çamaşırhane
tipi yıkama makinaları
Kıymetli metal
cevherleri
Erkekler ve erkek
çocuklar için giyim
ürünleri
Reçeller,
jöleler,
marmelatlar
Tabii boratlar ve
bunların
konsantreleri, tabii
borik asit
Tişörtler, fanilalar,
atletler, kaşkorseler ve
diğer iç giyim eşyası
Kazaklar, süveterler,
hırkalar, yelekler ve
benzeri eşya
Külotlu çoraplar,
taytlar, kısa ve uzun
konçlu çoraplar,
soketler ve patik
şeklinde çoraplar
Kürkten giyim eşyası ve
aksesuarı ve kürkten
diğer eşya
Dokunmuş halılar ve
dokumaya elverişli
maddelerden diğer yer
kaplamaları
C Grubu’nda tekstil ürünlerinin ağırlıkta olması, bu alanda Çin’de talebin
yüksek olduğunu ve Türk ihraç ürünlerinin daha yüksek katma değerle
rekabet güçlerini artırmaları halinde bu pazarda daha kuvvetli bir şekilde yer
alabileceğine işaret etmektedir. Dokunmuş halılar ve yatak çarşafları, masa
örtüleri, tuvalet ve mutfak bezleri gibi ev tekstili ürünlerinin yanı sıra birçok
erkek ve kadın giyim ürünü bu kapsamda değerlendirilebilir. Örnek olarak
tişörtler, fanilalar, atletler ve kaşkorseler başta olmak üzere iç giyim eşyası,
Türkiye’nin Çin’e ihracatında potansiyel arz eden bir alan olarak
görülmektedir. Bu kalemde Türkiye’ye tüm dünyaya 2015 yılında toplam 3,0
milyar dolarlık ihracat yapmış olsa da bu ihracatın sadece binde 3’ü Çin’e
yapılmıştır. Diğer yandan, Çin’in söz konusu kalemde giderek daha fazla
ithalat yapmakta olduğu görülmektedir. Bir yandan ülkede maliyetlerin
artması nedeniyle tekstil üretimimin Çin dışına çıkması, diğer yandan da
ülkeden gelişen orta sınıfın giyim konusunda ithal ürünlerine artan bir talep
göstermesi nedeniyle, Çin’in iç giyim ithalatı her yıl ortalama % 33 oranında
artmaktadır. Türkiye’nin ihracattaki rekabet avantajı, Çin’in ise artan ithalatı
bir araya getirildiğinde Türkiye’nin bu pazarda büyük ölçekte bir potansiyele
sahip olduğu görülmektedir.