ASYA YÜZYILINDA EJDER & HİLÂL - page 31

A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
27
Çin'e en fazla ihracat yapan ülkeler
Tür
kiye’nin ihracatı
Ürün
Grup
Ülke
Hacim
('000$)
Vergi
(%)
Hacim
('000$)
Vergi
(%)
Reçeller, jöleler,
marmelatlar
C
Fransa
9.866
9,4
1.680
9,4
Hindistan
7.964
9,4
ABD
7.964
9,4
Üzüm şarabı ve üzüm
şırası
D
Fransa
650.630
14,7
256
14,7
Avustralya
253.878
14,7
Şili
166.311
14,7
Şallar, eşarplar, fularlar,
kaşkollar,
peçeler, duvaklar
D
İtalya
64.936
14,5
735
14,5
Fransa
25.625
14,5
İngiltere
15.140
14,5
Dokuma yer kaplamaları
D
Hindistan
2.325
12,7
477
12,7
Güney Kore
2.191
12,7
ABD
1.905
12,7
Vurularak çalınan müzik
aletleri
D
Endonezya
2.324
0
152
17,5
ABD
1.562
17,5
Hollanda
1.466
17,5
Vakumlu elektrik
süpürgeleri
D
Almanya
20.993
3
632
3
Malezya
19.130
0
Güney Kore
7.889
2,7
Şekerler ve şeker
şurupları
E
ABD
95.708
27,5
1
27,5
Avustralya
11.604
27,5
Almanya
11.337
27,5
Peynir
E
Yeni Zelanda
146.589
2,2
0
12,1
Avustralya
81.425
12,1
ABD
55.644
12,1
Yaprak tütün
E
Zimbabwe
575.499
10
0
10
Brezilya
433.527
10
ABD
223.148
10
Kayısı, kiraz, şeftali, erik
E
Şili
464
0
0
11,5
ABD
97
11,5
Kanada
12
11,5
Çin ekonomisinin otuz yılı aşkın bir süredir gerçekleştirmekte olduğu çift
haneli büyüme performansı gerilemektedir. Nitekim Çin ekonomisi 2016
yılının üçüncü çeyreğinde % 6,7 olarak büyümüş olup ve ilerleyen yıllarda bu
oranın daha da azalması beklenmektedir. Çin’in büyüme hızındaki düşüş bu
ülkedeki pazarları ve dolayısıyla yapılacak olan ihracatı olumsuz yönde
etkilese de Çin ekonomisindeki dönüşümün başarıyla gerçekleştirilmesi ülke
içi pazarlarda yeni imkânların oluşmasını sağlayacaktır. Çin, 2016-2020
dönemini kapsayan 13. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda belirtildiği gibi düşük
maliyete dayalı ihracat, yüksek tasarruf oranları ve altyapı ile ağır sanayiine
yatırım temeli üzerine inşa edilmiş olan büyüme modelinden daha çok iç
pazardaki tüketime, katma değeri yüksek, yatırımlara ağırlık veren bir modele
doğru geçiş yapmaktadır.
Çin’deki bu ekonomik dönüşüm sürecinde iç tüketimin artması sadece yerel
üretimin ihracattan çok iç pazarları hedeflemesi anlamına gelmemektedir. Bu
durum yapılacak olan ihracat potansiyelinin arttığına işaret etmektedir.
Perakende satışların 2010 ile 2016 arasında yıllık ortalama % 13,1’lik bir artış
sergilemiş olması bu anlamda olumlu bir sinyal vermektedir. Çin’de yeni
gelişmekte olan orta sınıf ülke iç pazarındaki tüketimin belkemiğini
oluşturmaktadır. Ülkedeki toplam harcanabilir gelir resmi verilere göre 5
trilyon dolar seviyesindedir. Tüm bu veriler hızla gelişen ve ithal mallarına da
artan bir talebi olan bir pazarın varlığına dikkat çekmektedir. Türk
ihracatçısının bu pazarda daha fazla yer edinebilmesi için Çin’deki ekonomik
dönüşüm süreci ve Çin pazarındaki talebin şekillenmesi yakından
izlenmelidir.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...54
Powered by FlippingBook