ASYA YÜZYILINDA EJDER & HİLÂL - page 47

A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
43
Türkiye’nin Çin’e hizmet ihracatında en büyük potansiyel turizm sektöründe
görülmektedir. Yukarıdaki tablolarda da görüldüğü gibi Türkiye turizm
hizmetleri sunan, Çin ise turist gönderen bir ülkedir. Çin Turizm
Araştırmaları Enstitüsü’nün verilerine göre 2015 yılında Çin’den yurtdışına
turizm amaçlı olarak 120 milyon çıkış yapılmıştır ve önümüzdeki beş yıl
içerisinde bu rakamın 155 milyona ulaşması beklenmektedir. Türkiye ise
henüz bu pazardan yeterli pay alamamaktadır. Türkiye’ye gelen Çinli turist
sayısı 2015 yılında 36,2 milyon yabancı turist arasında % 0,87 pay ile
313,704’tür. Çinli turist sayısının 2000 yılında % 0,21 pay ile 21,518’den bu
seviyeye çıkmış olması bir ilerleme olarak kabul edilse de, Türkiye’nin
Çin’deki bu büyük turist pazarından daha fazla pay alabilir. Türk
Havayolları’nın Çin’de dört destinasyona (Pekin, Şanghay, Guangzhou, Hong
Kong) direkt uçuşlar gerçekleştirmesi ve elektronik vize uygulamasıyla Çin
vatandaşlarına ülkemize girişlerde kolaylık sağlanması önemli bir etki
yaratmıştır. Bunun ötesinde Çin’den daha fazla turist çekilebilmesi için
çalışmalar yapılması ve bu kapsamda Türkiye’nin genel turizm promosyon
çalışmalarının yanı sıra Çinli turiste yönelik çalışmaların hayata geçirilmesi
önem kazanmaktadır.
Türkiye’ye çekilecek turistlerin yanı sıra Türk firmalarının Çin Halk
Cumhuriyeti sınırları içerisinde sağlayacakları hizmet konusunda da imkânlar
bulunmakla birlikte bu alandaki bürokratik engeller hizmet ticaretinin
artmasını engellemektedir. Söz konusu sektördeki yabancı firmalar Çin’de
ancak geçici lisansla hizmet verebilmekte ve coğrafi anlamda da ancak sınırlı
bir alanda çalışmalarını sürdürebilmektedir. Buna ek olarak mevzuattaki
belirsizlikler hizmet ticareti konusunda olumsuz bir durum yaratmaktadır.
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54
Powered by FlippingBook