A S Y A
Y Ü Z Y I L I N D A
E J D E R
&
H İ L Â L
42
Bölüm 7
Türkiye ile Çin Arasında Hizmet Ticareti
Çin’in genişlemekte olan orta sınıfın yabancı menşeli ürünlere artan talepleri
Türkiye’den Çin’e hizmet ihracatı potansiyelini arttırmaktadır.
Tablo 14. Türkiye’nin Hizmet İhracatı (2015)
Sektör
Toplam ihracat
(milyon $)
1.
Turizm
26.616
2.
Taşımacılık
14.253
3.
Bireysel ve kültürel hizmetler
1,874
4.
Sigorta ve emeklilik hizmetleri
1.119
5.
Kamu hizmetleri
826
6.
İnşaat
782
7.
Finansal hizmetler
658
8.
Diğer işletme hizmetleri
248
9.
Telekomünikasyon ve bilişim hizmetleri
208
10.
Diğer
2,024
Kaynak:
ITC, UNCTAD, DTÖ ortak veri tabanı.
Türkiye’nin, mal ticaretinin aksine, hizmet ticaretinde ticaret fazlası
bulunmaktadır. 2015 yılında Türkiye toplam 46,7 milyar dolarlık hizmet
ihracatı gerçekleştirmiş, buna karşılık 22,7 milyar dolarlık hizmet ithalatı
yapmıştır. Tablo 14’de görüldüğü üzere Türkiye’nin en güçlü olduğu hizmet
sektörü turizmdir ve bu sektörü taşımacılık takip etmektedir.
Tablo 15. Çin’in Hizmet İthalatı (2015)
Sektör
Toplam ihracat
(milyon $)
1.
Turizm
292.200
2.
Taşımacılık
75.614
3.
Diğer işletme hizmetleri
39.542
4.
Fikri mülkiyet kullanım hakkından doğan
bedeller
22.022
5.
Telekomünikasyon ve bilişim hizmetleri
11.408
6.
İnşaat
10.197
7.
Sigorta ve emeklilik hizmetleri
9.327
8.
Finansal hizmetler
2.645
9.
Kamu hizmetleri
2.566
10.
Diğer
3.375
Kaynak: ITC, UNCTAD, DTÖ ortak veri tabanı.
Çin ise Türkiye’den farklı olarak hizmet sektöründe dış ticaret açığı veren bir
ülkedir. Tablo 15’te görüldüğü üzere Çin, 2015 yılında yaptığı toplam 286,5
milyar dolarlık hizmet ihracatına karşılık, 468,9 milyar dolarlık hizmet ithalatı
gerçekleştirmiştir. Çin’in en fazla hizmet ithalatı açık arayla turizm
sektöründe olmaktadır ve bu sektörü sırasıyla taşımacılık ve işletme
hizmetleri izlemektedir.